Cronologie
28 November 2011Sfârşitul secolului al IV-lea: întemeirea Mănăstirii de către Teodosie cel Mare
962: întemeierea de către Sfântul Atanasie Athonitul a celei dintâi mari chinovii în Sfântul Munte (Mănăstirea Lavra)
972: editarea de către împăratul Ioan Tzimiskis a celui dintâi Tipic aghiorit (aceste Tipicuri, la care se va face referire şi mai jos, nu se ocupă cu rânduiala bisericească, ci cu problemele legate de statutul Sfântului Munte).
972-985: întemeierea sau refacerea Mănăstirii Vatoped.
1010: menţionarea Mănăstirii Vatoped printre cele mai mari trei mănăstiri ale Sfântului Munte.
începutul secolului al XI-lea: dobândirea celui mai vechi metoc cunoscut al Mănăstirii (Prosforio).
1045: editarea de către împăratul Constantin al IX-lea Monomahul al celui de-al doilea Tipic aghiorit.
1080: primul privilegiu oferit Mănăstirii printr-un hrisov dat de împăratul Nichifor Votaniat.
secolul al XII-lea: dobândirea metocului Provlaca.
1197: în Mănăstirea Vatoped are loc întâlnirea împăratului Serbiei Stefan Nemania (monahul Simeon) cu fiul său Sava, monah vatopedin (în lume Ratsko Nemania).
1199: întemeierea Mănăstirii Hilandar de către sfinţii vatopedini Simeon şi Sava.
1205: ocupaţia de scurtă durată a Sfântului Munte de către latini în urma celei de a patra Cruciade.
1287: adăugarea la numele Mănăstirii a titulaturii Împărătească. Egumenul ei semnează ca Egumen al celei dintâi Lavre a Sfântului Munte.
1301: dobândirea de către Vatoped a metocului Sfântul Mamant. Validarea proprietăţii vatopedine din Macedonia hrisov al lui Andronic al II-lea Paleologul.
1307 – 1309: jefuirea Sfântului Munte de către catalani.
mijlocul secolului al XIV-lea: mari donaţii făcute Mănăstirii de către împăratul Ioan al VI-lea Catacuzino.
1346 şi 1348: validarea proprietăţilor şi privilegiilor Mănăstirii de către cneazul sârb Ştefan Duşan care cucerise Sf. Munte.
1356: validarea proprietăţilor şi privilegiilor Mănăstirii de către împăratul Ioan al V-lea Paleologul.
1362: Mănăstirea Vatoped dobândeşte definitiv poziţia a doua în ierarhia mănăstirilor aghiorite.
1362: întoarcerea Sfântului Munte sub stăpânirea bizantină.
1383-1403: prima cucerire otomană a Sfântului Munte.
1406: editarea de către Manuil al II-lea Paleologul a celui de al treilea Tipic.
1424: începutul stăpânirii otomane în Sfântul Munte.
1425: recunoaşterea privilegiilor Mănăstirii prin firmanul sultanului Murat al doilea.
1444: vizitarea Vatopedului de către călătorul italian Chiriac Anconiti.
1449: încercarea Mănăstirii de a reveni la sistemul mănăstiresc chinovial.
1489: obştea vatopedină numără 330 de monahi.
1495-96 (7004): construirea limanului Mănăstirii (port, arsana) pe cheltuiala domnitorului român Ştefan cel Mare şi Sfânt.
1505-6: tunderea ca monah a sfântului Maxim numit Grecul (mai târziu luminătorul ruşilor).
1564: a fost zidită biserica Mănăstirii Golia din România. A fost închinată în 1606 Mănăstirii Vatoped.
1569: confiscarea tuturor terenurilor aghiorite de către sultanul Selim al II-lea şi răscumpărarea lor de către mănăstiri.
1574: încercare eşuată de revenire a Mănăstirii la regimul chinovial.
1628: prima mărturie referitoare la Schitul Sfântul Dumitru.
1642 aprox.: Mănăstirea Sfântul Dumitru Mavromolos din Galaţi, România, este închinată Vatopedului.
1653 – 5: transferul unui număr mare de manuscrise care aparţineau Mănăstirii la Moscova de către monahul rus Arsenie Suhanov.
1661: cumpărarea de către Mănăstirea Vatoped a chiliei Xistri (Schitul Sfântul Andrei de mai târziu).
1677: numărul monahilor Mănăstirii ajunge la 350.
1689: Mănăstirea Mira din România este închinată Vatopedului.
1698: prima mărturie despre existenţa unei biblioteci a Mănăstirii venită din partea călătorului Ioan Comnin.
1744: prima mărturie despre existenţa unei arhive a Mănăstirii, venită din partea călătorului rus Vasilie Barskij.
1748/49: înfiinţarea de către vatopedini a Academiei Athoniada.
1752: redactarea statutului Schitului Sfântului Dumitru
1768: înălţarea unui biserici noi la chilia Xistri, închinată Apostolului Andrei.
1783: editarea Tipicului aghiorit de către patriarhul Gavriil al IV-lea.
1785: reconstrucţia actualei trapeze a Mănăstirii pe cheltuiala lui Filotei Schevofilaxul.
1786: mare ajutor economic din partea lui Sofronie de Eirinopoli
1788: realizarea iconostasului de lemn sculptat pe cheltuiala lui Filotei Schevofilaxul
1808: recensământul din acel an menţionează 234 monahi.
1809: încetarea funcţionării Academiei Athoniada.
1821: hotărâre de transformare a Mănăstirii în chinovie; hotărârea nu se va pune în practică. Izbucnirea şi reprimarea revoluţiei din Macedonia. Jefuirea de către turci a unei părţi din comorile Mănăstirii.
1830: retragerea turcilor din Sfântul Munte.
1837: vizita la Vatoped a nobilului englez R. Curzon.
1840: descoperirea moaştelor Sfântului Evdochim cel Nou în cimitirul Mănăstirii.
1841-3: furtul unor manuscrise ale Mănăstirii de către Mina Minoidis.
1842: cedarea chiliei Xistri de către Vatoped monahilor ruşi.
1849: proclamarea oficială a chiliei Xistri ca Schit (Schitul Sfântul Andrei).
1859: donaţie din partea lui Anania Vatopedinul către Universitatea Atenei.
1863: confiscarea metoacelor vatopedine din România.
1867: mutarea bibliotecii Mănăstirii în turnul Preasfintei Născătoare.
1870 aprox.: înfiinţarea unei şcoli în Mănăstirea Vatoped.
1900: inaugurarea bisericii centrale a Schitului Sfântului Andrei.
1901: mutarea arhivei Mănăstirii în turnul Preasfintei Născătoare.
1903: numărul monahilor vatopedini ajunge la 966.
1905: cumpărarea de către Mănăstire a metocului Sofular.
1912: eliberarea Sfântului Munte de către armata grecească.
1917: revoluţia din Octombrie. Pierderea metoacelor vatopedine din Rusia.
1922 şi următ.: treptat, Mănăstirea cedează metoacele din Macedonia refugiaţilor (din Asia Mică, după schimbul de populaţie).
1926: votarea regimului juridic (în vigoare şi azi) a Sfântului Munte.
1930: organizarea în Mănăstirea Vatoped a primelor întâlniri ale Comisiei Inter-ortodoxe.
1961: la Vatoped sunt număraţi 127 de monahi.
1990: instalarea unei noi obşti la Vatoped şi adoptarea sistemului chinovial.
1992: descoperirea sfintelor moaşte ale celor trei noi ctitori ai Mănăstirii (Nicolae, Atanasie şi Antonie) în timpul săpăturilor ce au avut loc în biserica centrală.
2001: săpături în vecinătatea bisericii centrale şi descoperirea unei biserici paleocreştine.