Workshop-ul „Arta sacră în actualitate” cu maestrul Grigore Popescu la Iaşi

26 January 2012

Vineri, 20 ianuarie 2012, de la ora 11, sala „Caudela” a casei Balş din Iaşi a fost gazda workshop-ului „Arta sacră în actualitate”, avându-l ca invitat special pe maestrul Grigore Popescu. Evenimentul a fost organizat de Facultatea de Arte Plastice, Decorative şi Design din cadrul Universităţii de Artă „George Enescu” din Iaşi, moderator fiind doamna prof. univ. dr. Tereza Sinigalia.

Născut la 23 noiembrie 1945 în oraşul Câmpulung-Muscel, Grigore Popescu este una dintre marile personalităţi ale artei româneşti şi europene. Este autorul picturilor monumentale din bisericile noi Adormirea Maicii Domnului a mânăstirii Râmeţ din jud. Albă; Sfânta Treime din comună Baciu, jud. Cluj; Sfântul Mare Mucenic Dimitrie şi Sfinţii Martiri Brâncoveni de la Nürenberg a Mitropoliei Ortodoxe Romane pentru Germania, Europa Centrală şi de Nord; a bisericii  Izvorul Tămăduirii de la mănăstirea Lainici din jud. Gorj;  a Bisericii Sfântul Gheorghe Nou din Bucureşti; a Mânăstirii Adormirea Maicii Domnului (Militari) şi al multor altora. În realizarea tuturor acestor creaţii monumentale e ajutat de soţia sa, Maria Popescu-Dragomir, născută la 18 ianuarie 1954 în satul Piţigăia, comună Stâlpeni, Argeş.

În faţa unui public nu foarte numeros, vineri dimineaţă, în dulcele târg al Ieşilor, a avut loc acest discret, dar deosebit de important eveniment cultural. După o scurtă prezentare a invitatului special, doamna Tereza Sinigalia a făcut o introducere mai largă în tema de discuţie, folosind în alocuţiunea sa fragmente din teza de doctorat „Reprezentări vizuale ale sacrului în arta contemporană” a domnului Adrian Stoleriu, dar şi din volumul „Hyerotipos – Teologia icoanei după Sfinţii Părinţi” semnat de pictorul grec Georgios Kordis. După aceasta i-a fost oferit cuvântul maestrului Grigore Popescu.

Mulţumind pentru invitaţia făcută, pictorul Grigore Popescu şi-a început alocuţiunea relatând cum a ajuns să fie pictor bisericesc. Încă din perioada studenției şi-a început ucenicia, formându-se la şcoala lui Aretinu Avakian, prieten apropiat al istoricului de artă bizantină I.D. Ştefănescu, cu care se întâlnea des la Agapia, unde a ridicat o capelă, în amintirea unui fiu al său, decedat. Avakian cunoştea foarte bine tehnicile de frescă şi stilurile, era un pedagog bun şi „i-a încălzit sufletul” viitorului pictor de biserici. Atestatul de pictor muralist l-a primit în anul 1970 din partea Patriarhiei Române. După şapte ani de ucenicie, prima biserică pe care a pictat-o de unul singur a fost cea din Dobra, judeţul Satu Mare.

În toţi aceşti ani, maestrul a adunat treptat, treptat informaţii cu privire la pictura bisericească, munca pe şantierele de restaurare în biserici precum Sfântul Nicolae Domnesc de la Curtea de Argeş ajutându-l foarte mult în înţelegerea acestei arte. Dorinţa pictorului la un moment-dat a fost să realizeze o pictură educativă ştiind că în acea biserică vor intra oameni fără cunoştinţe teologice, devenind în acest fel o şcoală teologică. Dorinţa sa a fost să realizeze o pictură încât să fie plăcută sufletului şi să construiască în suflet. Pentru aceasta „am renunţat la poze anatomice, care sunt didactice, am micşorat anumite părţi ale corpului, am scos în evidenţă o altă stare pe care omul trebuie să o perceapă, pentru că el trăieşte într-o atmosferă.” Nimeni nu va privi o icoana ca un simplu tablou, ci va merge mai departe având trăiri duhovniceşti. „Urmărind frumosul, nu este necesar să urmăreşti şi anatomicul”. Maestrul a încurajat prospeţimea prin contribuţia personală a fiecărui pictor, nu doar limitarea la un model. „Fiecare gest trebuie să fie motivat. Noi dormim, dar creştem.”

În continuare Grigore Popescu a trecut la prezentarea mai multor fresce din biserica nouă a parohiei Sfântul Nicolae – Campina. Cu hramul „Pogorârea Sf. Duh”, biserica aceasta a fost ridicată în două etape (demisolul în 1995 şi parterul în 2000). Prelegerea artistului s-a concentrat asupra lucrărilor din Sfântul Altar: Maica Domnului Platytera, Sfântul Maxim Mărturisitorul în nişa diaconiconului, Pogorârea Sfântului Duh, scena din spatele catapetesmei cu înmulţirea pâinilor şi înmulţirea vinului la nunta din Cana Galileii, împărtăşirea Apostolilor, pictura proscomidiarului, catapeteasma de zid cu o compoziţie inedită: coborârea Răstignirii între soborul Apostolilor şi medalioane cu sfinţi români.

În partea a doua a workshop-ului, maestrul Grigore Popescu a răspuns la întrebările adresate din sală. Au avut scurte intervenţii şi prof. univ. dr. Jenö Bartos, respectiv pr. Mircea Stoleriu.

Cuprins
Adrese ale altor pagini WEB