Cuvioşii Atanasie, Nicolae şi Antonie, ctitorii Mănăstirii Vatopedi – 17 decembrie
17 December 2012Conform tradiţiei, ctitorii Sfintei Mănăstiri Vatopedi sunt consideraţi boierii de viţă nobilă Athanasie, Nicolae şi Antonie[1]. Aceştia au venit în Sfântul Munte la mijlocul secolului al X-lea[2], în vremea construirii Sfintei Mănăstiri Marea Lavră, în preajma ctitorului, Cuviosul Athanasie Atonitul, care a formulat şi tipicul noului aşezământ[3]. Ascultând de îndemnul marelui Cuvios, au reconstruit şi reînfiinţat Sfânta Mănăstire Vatopedi, care fusese pustiită de piraţi[4]. Cei trei cuvioşi sunt înfăţişaţi în icoane ca fraţi după trup[5], bogaţi[6], monahi[7] şi ctitori[8].
Aceşti trei cuvioşi veniseră în Sfântul Athos cu scopul de a construi o mănăstire. Faima Cuviosului Athanasie îi atrăsese şi pe ei aşa cum atrăsese și pe alţii, veniţi din multe părţi. I-au propus, bineînţeles, să rămână alături de el, oferindu-i şi cele 9000 de nómisme (monede) de aur pe care le aduseseră cu ei în acest scop[9]. Cuviosul Athanasie le-a spus, însă: „S-a dat împăratului Nichifor să fie ctitor al acestei mănăstiri [Marea Lavră]. Dar dacă doriţi să zidiţi mănăstire, iată, Mănăstirea Vatopedi este pustie. Reînnoiţi-o pe aceasta şi veţi avea plată de la Domnul”[10].
Cuvioşii Ctitori Nicolae, Athanasie, Antonie şi Sava Vimatáris scoţând icoana Maicii Domnului Vimatárissa din fântână. Perdea contemporană, brodată cu fir de aur.
Medicul şi filosoful Ioan Comnenul, care a devenit ulterior Mitropolit de Dârstor (Silistra) cu numele Ierótheos, în binecunoscutul său Proschinitar al Sfântului Munte Athos pe care l-a scris în 1698, notează, descriindu-i pe cei trei sfinţi: „Venind trei boieri de viţă nobilă, Athanasie, adică, Nicolae şi Antonie, în Sfântul Munte, de loc din Adrianopolis, doreau să devină monahi şi să ridice din temelii mănăstire pe cheltuiala lor, şi au pus fiecare dintre cei trei tineri câte trei mii de florini. Şi au venit la Sfântul Athanasie, care era atunci în Athos, mărturisind scopul cu care veniseră. Sfântul le-a spus că asprii pe care-i aveau nu erau de ajuns pentru construirea unei noi mănăstiri. Urmaţi-mă, le-a mai spus el, şi făcând ascultare cei trei, i-a dus Sfântul în mănăstirea Vatopedi şi le-a arătat cât de bine este aşezată şi ce stricăciuni făcuseră acolo Saracinii. Şi le-a dat lor sfat: dacă vor să aibă plată înmulţită de la Dumnezeu, să rezidească acea mănăstire. Sfatul sfântului le-a plăcut acestora şi, cu mult zel, au pus în practică această lucrare sfântă şi au rezidit mănăstirea, făcând-o așa cum fusese la început. Și făcându-se apoi monahi acolo şi având o purtare bineplăcută lui Dumnezeu, au adormit în Domnul. Sfintele lor moaşte sunt îngropate în interiorul nartexului bisericii. Se prăznuiesc de două ori pe an, pe 17 decembrie şi în Duminica a 5 de la Rusalii”[11].
Sfinţii Trei Ctitori: Antonie, Nicolae şi Athanasie. Icoană portabilă contemporană.
Cuviosul Athanasie Athonitul este cel care a insuflat zidirea mănăstirilor athonite Vatopedi, Ivíron, Dochiaríou şi Filothéou[12]. Autorul de scholii Stéfanos Filotheítul menţionează: „S-a ridicat Mănăstirea Vatopediului de însuşi cuviosul Athanasie, fiind aşezată după tipicul şi rânduiala acestuia”[13].
În 985, cuviosul Nicolae semnează ca egumen al Mănăstirii Vatopedi: „Nicolae, monah şi egumen al Mănăstirii Vatopedi”[14]. Tot el semnează documente în anii 998, 1001 şi 1002[15]. Urmaşul cuviosului Athanasie, despre care se aminteşte că era „deosebit de activ”[16], semnează documente între anii 1020 şi 1048. Mai târziu apare în documente și Antonie[17]. Faima lor a atras în mănăstire mulți monahi, iar mănăstirea a dobândit în scurtă vreme bogăţie şi faimă[18].
Despre mormântul cuvioşilor ctitori, monahul rus Vasile Bárski[19] scrie în 1744 că nu se deschide niciodată, dar că întotdeauna arde o candelă nestinsă[20]. Ieromonahul Gherásimos Smyrnákis Esfigmenítul scria, acum o sută de ani, că „preotul de rând citeşte zilnic la sfârşitul slujbei şi al vecerniei un trisaghion iar canonarhul pomeneşte din codice numele celor adormiţi”[21]. Într-un codice din anul 1869, păstrat în mănăstire, copie a unui codice mai vechi, din 1715, sunt amintite numele celor trei ctitori: „Pentru fericiţii şi pururea pomeniţii părinţii noştri, ctitori ai sfintei mănăstirii acesteia: Athanasie, Antonie, Nicolae”[22]. În apsida aflată deasupra mormântului sunt înfăţişaţi împreună cu împăraţii ctitori şi cei trei cuvioşi îmbrăcaţi în haine monahale şi cu aură. Pictura murală pe care o vedem astăzi a fost restaurată în 1760[23]. Mormântul se găseşte în partea dreaptă a pronaosului katholikónului mănăstirii. În anul 1992 a fost deschis iar în interior au fost găsite osemintele cuvioşilor şi o tăbliţă din plumb, pe care Sfântul Athanasie a lăsat scris să nu fie îngropat altcineva în mormântul său, după obiceiul antic[24].
Cercetările, studiul, comparaţiile şi menţiunile referitoare la cei trei cuvioşi converg către concluzia că primul egumen al Mănăstirii Vatopedi a fost monahul Nicolae, ctitorul, cel care a fost şi primul îngropat în mormântul aflat în katholikónul mănăstirii după 1012. În acest an semnează pentru ultima oară documentele oficiale ale mănăstirii[25]. În 1048 semnează pentru ultima oară Athanasie, care este îngropat în partea superioară a aceluiaşi mormânt[26], ultimul fiind Antonie. Transformarea mormântului în raclă şi pictarea Maicii Domnului Vlahernítissa, în 1312, în apsida care se află chiar deasupra mormântului, dovedesc faptul că cei trei ctitori au fost cinstiţi destul de repede ca sfinţi cuvioşi[27].
Pomenirea lor se face, după cum am mai amintit, pe 17 decembrie. Slujba lor a fost compusă mai târziu[28]. Într-un Proskynitar al Mănăstirii, în versuri, din 1722, părintele şi dascălul Anastásios Papavasilópoulos scrie:
„Atunci veniră, deci, trei boieri de viţă nobilă să se călugărească,
Nicolae pe nume, Thanásis, celălalt,
Iar cel de-al treilea Antonie, de ale lor fapte să te minunezi.
De zel sfânt mânaţi, au venit cu râvnă
Fiecare câte trei mii de florini să pună,
Să ridice şi ei mănăstire
Nouă şi minunată, pod spre cer.
Au mers la Athanasie, cuvios din Athos,
Şi dorinţa lor i-au spus-o, din adâncul sufletului.
Sfântul le-a vorbit atunci şi i-a sfătuit
Şi mult i-a lăudat pentru scopul lor cel sfânt.
Cu florini mii nouă, copiii mei, le-a spus
Mănăstire nouă nu puteţi face.
Dacă vreţi, însă, de plată să nu vă lipsiţi,
Veniţi după mine, urmaţi-mă, deci.
După el mergând cei trei boieri
Îndată i-a dus pe ei în frumoasa câmpie
A smeritului Vatoped, loc sfânt de reculegere şi învăţătură,
Minunată, nobilă şi tainică şcoală”[29].
Mormântul cuvioşilor ctitori din pronaosul katholikónului Mănăstirii Vatopedi.
[1] N. Oikonomidis, «Βυζαντινό Βατοπαίδι: Μια μονή της υψηλής αριστοκρατίας» în Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, vol. I, Sf. Munte 1996, p. 44.
[2] Considerarea anului 938 ca an al sosirii lor este greşită.
[3] N. Svoronos, Η σημασία της ίδρυσης του Αγίου Όρους για την ανάπτυξη του ελλαδικού χώρου, Sf. Munte 1987, p. 50
[4] Arhim. Efrem Vatopedinul, «Η μονή στην παράδοση και στο σήμερα» în Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, vol. I, Sf. Munte 1996, p. 23.
[5] D. Papahrisanthou, Ο αθωνικός μοναχισμός. Αρχές και οργάνωση, Atena 1992, p. 236. N. Svoronos, Η σημασία της ίδρυσης του Αγίου Όρους για την ανάπτυξη του ελλαδικού χώρου, p. 50. M. Ghedeon, Ο Άθος, Atena 1990, p. 166. G. Smyrnakis, Το Άγιον Όρος, 1988, p. 429. I. Mamalakis, Το Άγιον Όρος (Άθος) δια μέσου των αιώνων, Tesalonic 1971, p. 66. Th. Ntzathas, Άγιον Όρος, vol. I, Katerini 1985, p. 247. Kosmas Vlachos, Η χερσόνησος του Αγίου Όρους Άθω, Volos 1903, p. 184.
[6] Th. Provatakis, Άθος. Ιστορία, τέχνη, παράδοση, Tesalonic 1975, p. 42. Th. Provatakis, Το Άγιον Όρος Άθος, Atena 1985, pp. 102-103. Alex. G. Lavriotis, Οδηγός Αγίου Όρους Άθω, Atena 1957, p. 135. G. Militsis, Άγιον Όρος, Trikala 2002, p. 113. Monahul Andreas, Οδηγός Αγίου Όρους Άθω, Sfântul Munte 1971, p. 33. Monahul Andreas, Άγιον Όρος, Atena 1977, p. 61. P. Hristou, Το Άγιον Όρος. Αθωνική Πολιτεία – Ιστορία, τέχνη, ζωή, Atena 1987, p. 87. P. Hristou, Άγιον Όρος Άθος, Atena 1963, p. 29. . P. Hristou, Οδοιπορικό στο Άγιον Όρος, Tesalonic 1989, p. 57.
[7] K. Plakogiannis, Άγιο Όρος. Ο προμαχώνας της Ορθοδοξίας, Tesalonic 1996, p. 44. I. Viglas, Άγιον Όρος Άθος, Atena 1993, p. 247. S. Kadas, Το Άγιον Όρος, τα μοναστήρια και οι θησαυροί τους, Atena 1989, p. 43. Ierom. Nichifor Mikraghiannanitul, Άθως όρος το άγιον, Sf. Munte 1999, p. 147. G. Sotiriou, Το Άγιον Όρος, Atena f. a., p. 26.
[8] Mon. Evghenios Vatopedinul, Περιγραφή Έμμετρος της εν Άθω Ιεράς και Σεβασμίας Μεγίστης Λαύρας του Βατοπαιδίου, Atena 1891, p. 9. Theofil Vatopedinul, «Χρονικόν περί της ιεράς και σεβασμίας Μεγίστης Μονής του Βατοπαδίου Αγίου Όρους» în Μακεδονικά 12 (1972), p. 77. H. Petrinelis, «Βατοπαιδίου Μονής», Θ. Η. Ε., Atena 1963, vol. 3, col. 762. Ioannis Komninos, Προσκυνιτάριον Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, Sf. Munte 1993, p. 10. ***, Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, Μικρογραφίες χειρογράφων 12ος-14ος αιώνας, Sf. Munte 1996, p. 12. Monahul Moise Aghioritul, «Οι Άγιοι της Ι. Μ. Βατοπαιδίου» în Πρωτάτοννρ. 78 (2000), p. 64.
[9] D. Papahrisanthou, Ο αθωνικός μοναχισμός. Αρχές και οργάνωση, p. 236.
[10] S. Lambros, «Τα Πάτρια του Αγίου Όρους» în Νέος Ελληνομνήμων nr. 9 (1912), p. 210.
[11] Ioannis Komninos, Προσκυνιτάριον Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, p. 10.
[12] Mon. Pavlos Lavriotis, Ο Όσιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης, Sf. Munte 2000, p. 13.
[13] G. Smyrnakis, Το Άγιον Όρος, p. 429.
[14] Archives de l`Athos XIV, Actes d`Iviron nr 7, Paris 1985, col. 5, 63.
[15] D. Papahrisanthou, Ο αθωνικός μοναχισμός. Αρχές και οργάνωση, p. 237.
[16] N. Oikonomidis, «Βυζαντινό Βατοπαίδι: Μια μονή της υψηλής αριστοκρατίας» în Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, vol. I, p. 44.
[17] D. Papahrisanthou, Ο αθωνικός μοναχισμός. Αρχές και οργάνωση, p. 237.
[18] N. Oikonomidis, «Βυζαντινό Βατοπαίδι: Μια μονή της υψηλής αριστοκρατίας» în Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, vol. I, pp. 44-47.
[19] A. A. Tachiaou, Τα ταυμαστά μοναστήρια του Αγίου Όρους Άθω, έτσι όπως τα είδε και τα σχεδίασε με ζήλο και πολλή επιμέλεια ο ευλαβής οδοιπόρος μοναχός Βασίλειος Γρηγόροβιτς Μπάρσκυ όταν περιηγήθηκε την ιερή πολιτεία του Άθω το έτος 1744, Tesalonic 1988.
[20] V. Barskij, Vtoroe posescenie svjotoj Afonskoj gorg Vasilija Grigorovica-Barskago im samim opisannoe, St. Petersburg 1887, p. 194.
[21] G. Smyrnakis, Το Άγιον Όρος, pp. 433-434.
[22] Th. Pazaras, «Ο τάφος των κτητόρων στο Καθολικό της Μονής Βατοπαιδίου» în Βυζαντινά nr. 17 (1994), p. 410.
[23] G. Millet, Pargoire et L. Petit, Recueil des inscriptions chrétiennes de l`Athos, Paris 1904, p. 51.
[24] Th. Pazaras, «Ο τάφος των κτητόρων στο Καθολικό της Μονής Βατοπαιδίου» în Βυζαντινά nr. 17 (1994), pp. 412-413.
[25] P. Lemerle, Actes de Kutlumus, Archives de l`Athos II nr. 1, Paris 1988, col. 38.
[26] Th. Pazaras, «Ο τάφος των κτητόρων στο Καθολικό της Μονής Βατοπαιδίου» în Βυζαντινά nr. 17 (1994), p. 421.
[27] Th. Pazaras, «Ο τάφος των κτητόρων» în Ι. Μ. Μ. Βατοπαιδίου, vol. I, Sf. Munte 1996, pp. 180-182.
[28] H. Mpousias, Ακολουθία των Οσίων και Θεοφόρων Πατέρων ημών Αθανασίου και Νικολάου των Κτιτόρων της εν τω Άθω Ι. Μ. Βατοπαιδίου, Atena 1990.
[29] Dim. Sofianos, Anast. Papavasilopoulos, «Έμμετρο προσκυνιτάριον της Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους (1722)» în Μεσαιωνικά και Νεα Ελληνικά nr. 5 (1996), p. 64.