Terirem al Sfântului Ioan Cucuzel

17 July 2014

Această cratimă (Terirem) pe glasul al optulea este o compoziție impozantă. Ea se găsește în manuscrisul Codex 710 ΜΠΤ, purtând indicația „pentru cor”. Lunga introducere urmează glasul al patrulea, glasul întâi și glasul al șaptelea, cu coborâri frecvente către antifonicul aghia. Dezvoltarea unei frazeologii melodice foarte bogate este pregătită metodic prin introducerea repetată a nou motive melodice, într-o procedură mai puțin grăbită decât la alte cratime ale Sfântului Ioan Cucuzel, care nu poartă mențiunea „pentru cor”.

Atunci, însă, când melosul este pe deplin dezvoltat, după tehnica obișnuită a Sfântului Ioan Cucuzel – în glasul al patrulea papadic sau în glasul întâi tetrafonic, de exemplu – apelul la glasul inițial este frecvent, cu fraze întregi dedicate interpretării corale. Bogăția acestor motive melodice atinge maximul spre sfârșit, într-o progresie la secundă ascendentă, în măsură de patru timpi, până la heptafonia glasului 8, lucrarea încheindu-se prin reîntoarcerea la motivul inițial.

(Lykourgos Angelopoulos, în broșura CD-ului Ioannis Cucuzel, The Byzantine Maïstor, 1995)

***

Cratimă, glasul 8, facere a Sfântului Ioan Cucuzel, exighisită în noua notație de Hurmuz Hartofilax, cântă Corul Bizantin Grec condus de Lykourgos Angelopoulos:


Cratima IN 3

Cratimă la “Născătoare de Dumnezeu, Fecioară” de Petru Berechet (Petros Bereketis), din volumul “Cântările vecerniei”, Editura Evanghelismos, 2002

Cuprins
Adrese ale altor pagini WEB